سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
فرهنگی
درباره وبلاگ


پیوندها
لوگو

آمار وبلاگ
  • بازدید امروز: 3
  • بازدید دیروز: 25
  • کل بازدیدها: 164000



خبرهاى غیبى حضرت امیر علیه السّلام در مورد حضرت مهدى علیه السّلام

یا امیرالمؤمنین چرا شما را متفکر مى بینم ؟


بِسْمِ اللّهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیمْ
اصبغ بن نباته گوید: خدمت امیرالمؤمنین علیه السّلام آمدم دیدم آن حضرت متفکر است و زمین را خط مى کشد، عرض کردم :اى امیر مؤمنان چرا شما را متفکر مى بینم و بر زمین خط مى کشى ؟ مگر به آن (خلافت در روى زمین تمایل دارى ؟ حضرت فرمود: نه به خدا قسم تا به حال یک روز هم در زمین و دنیا رغبت نکرده ام ولکن فکر مى کردم درباره مولودى که فرزند یازدهم نسل من است ، او همان مهدى است که زمین را از عدل و داد پر مى کند همانگونه که از جور و ستم پر شده باشد.
براى او حیرتى و غیبتى است که گروهى از آن گمراه و گروهى دیگر هدایت مى یابند...
عرض کردم : یا امیرالمؤمنین این خبر واقع مى شود؟ فرمود: آرى همانگونه که خلقت او یقینى است .اى اصبغ تو کجا و این امر؟ ایشانند نیکان امت با نیکان این عترت ، عرض کردم : بعد از آن چه مى شود؟ حضرت فرمود: سپس خداوند آنچه خواهد انجام دهد، همانا براى اوست بداها (تغییرات ) و تصمیمها و اهداف و نتایجى .(380)


نهمین از فرزندان تو یا حسین همان قائم بالحق است


بِسْمِ اللّهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیمْ
حضرت رضا علیه السّلام از پدران بزرگوارش از امیرالمؤمنین علیه السّلام روایت کند که فرمود: نهمین از فرزندان تو یا حسین همان قائم بالحق است ، همان ظاهر کننده دین ، و منتشر کننده عدل .
امام حسین علیه السّلام عرض کرد: یا امیرالمؤمنین این خبر واقع خواهد شد؟ حضرت فرمود: آرى قسم به آنکه محمد صلى الله علیه و آله را به پیامبرى برگزید و او را از جمیع مخلوقات انتخاب کرد، این خبر واقع خواهد شد، لیکن بعد از غیبت و حیرتى که در آن ثابت قدم نمى مانند مگر اشخاص با اخلاص که با روح الیقین مباشرت کرده اند.
آنها که خدا از آنها پیمان ولایت ما را گرفته است و در دلهایشان نوشته و آنها را به واسطه روح خود تاءیید نموده است . (381)
مؤ لف گوید: انبوه روایات اهل البیت علیه السّلام نشان دهنده این نکته است که در آخر الزمان هنگام ابتلا و سختى و امتحان مردم است و گروه بیشمارى از مردم در اثر سستى ایمان و شدت بلا و مشکلات از این امتحان ناکام خواهند شد، پس باید بکوشیم تا با تمسک به اهل بیت علیه السّلام و صبر و استقامت ، دین خود را از خطرات مصون بداریم .


او ناپیدائى است رانده شده


بِسْمِ اللّهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیمْ
عده اى از صحابه امیرالمؤمنین علیه السّلام گویند: امیرالمؤمنین هرگاه پسرش حسن علیه السّلام وارد مى شد مى فرمود: مرحبا به فرزند رسول خدا صلى الله علیه و آله و هرگاه حسین علیه السّلام مى آمد مى فرمود: پدرم فداى تو باد اى پدر فرزند بهترین کنیزان .
عرض کردند یا امیرالمؤمنین چرا به حسن اینگونه و به حسین آنگونه مى فرمائى ؟ پسر بهترین کنیزان چیست ؟ (که امام حسین پدر اوست ) حضرت فرمود: او ناپیدائى است رانده شده (نامش ) م ح م د پسر حسن پسر على پسر محمد پسر على پسر موسى پسر جعفر پسر محمد پسر على پسر حسین همین شخص و دست مبارک را بر سر امام حسین علیه السّلام نهاد.(382)


غیبت حضرت مهدى طولانى خواهد بود


بِسْمِ اللّهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیمْ
اصبغ بن نباته گوید: امیرالمؤمنین علیه السّلام از حضرت مهدى یاد نموده فرمود:
آگاه باش که (او) غیبتى خواهد داشت (طولانى ) به گونه اى که نادانان گویند:
خداوند را در آل محمد صلى الله علیه و آله برنامه اى نیست !(383) یعنى آنقدر غیبت حضرت طولانى مى شود که عده اى از معتقدین حضرت ماءیوس شده و ظهور حضرت را منکر مى شوند زیرا مى بینند ظلم و ستم و کفر و نفاق عمومى شده و هر چه انتظار مى کشند حضرت ظهور نمى کند.


این پسرم سید و آقاست


بِسْمِ اللّهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیمْ
امیرالمؤمنین علیه السّلام نگاهى به فرزندش حسین علیه السّلام نموده فرموده : همانا این پسرم سید و آقاست همچنانکه پیامبر خدا صلى الله علیه و آله او را سید و آقا نامیده است (گویا اشاره است به حدیث معروف : ((الحسن و الحسین سیدا شباب اهل الجنة ؛ یعنى : حسن و حسین دو سرور جوانان بهشتند.))
خداوند از صلب او مردى را به دنیا آورد همنام پیامبر شما در سیرت و صورت . (در برخى روایات آمده است : در صورت مثل او اما در سیرت مثل او نیست ، یعنى گرچه احکام خدا را اجرا مى کند اما در اجراى آن روشهاى جدیدى نیز دارد و چه بسا به دشمنان آنگونه که مهلت داده مى شد مهلت ندهد. زیرا پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله همین که کسى شهادتین مى گفت و اظهار اسلام مى کرد مى پذیرفت و ماءمور به باطن افراد نبود به همین جهت منافقین نیز در زمان حضرت زیاد بودند و حضرت با آنها کارى نداشت ، اما حضرت مهدى (عج ) منافق را نیز مهلت نمى دهد).
ادامه حدیث : هنگام غفلت مردم و مردن حق و غلبه ستم خروج مى کند... از خروج او اهل آسمان و ساکنین آن خوشحال مى شوند، زمین را از عدل و داد پر خواهد کرد همچنانکه از ظلم و ستم پوشیده باشد.(384)


خوشا به حال استقامت کنندگان در آخر الزمان


بِسْمِ اللّهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیمْ
امیرالمؤمنین علیه السّلام در مورد سختیهاى دوران غیبت و فضیلت استقامت در دین در آن زمان فرمود:
براى قائم ما غیبتى است طولانى ، گویا شیعیان را مى بینم که در آن دوران چون چهارپایان به دنبال چراگاه مى روند اما نمى یابند (به دنبال پناهگاهى هستند اما پیدا نمى کنند) آگاه باشید هر که از شیعیان که بر دین خود ثابت قدم باشد و طولانى شدن زمان غیبت ، دل او را سخت نکند، او روز قیامت با من است در درجه من سپس فرمود: همانا قائم ما چون قیام کند درگردن او براى هیچکس بیعتى نیست به همین جهت تولدش مخفى و خودش پنهان مى گردد.(385)


صاحب این امر از فرزندان من است


بِسْمِ اللّهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیمْ
حضرت على علیه السّلام فرمود: صاحب این امر (یعنى حضرت مهدى علیه السّلام ) از فرزندان من است ، اوست آنکه درباره او (بخاطر طولانى شدن زمان غیبت حضرت ، تردید کنند و) بگویند یا مرده یا کشته شده ؟ نه در کدام مکان است ؟ (386)


من و این دو پسرم حتما کشته خواهیم شد


بِسْمِ اللّهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیمْ
امام صادق علیه السّلام از پدران بزرگوار خویش روایت کند که در زمان حضرت امیر علیه السّلام آب فرات (طغیان نموده ) زیاد شد، حضرت با دو فرزندش حسن و حسین علیه السّلام سوار بر مرکب شده از کنار طایفه بنى ثقیف عبور نمود، به مردم خبر رسید که حضرت على براى فرو نشاندن آب فرات مى آید، حضرت فرمود:
به خدا قسم من و این دو پسرم حتما کشته خواهیم شد و خداوند مردى از اولاد مرا در آخر الزمان برانگیزد تا خونخواهى ما کند، آن مرد (حضرت مهدى (عج ) براى شناخت اهل باطل و گمراهى غایب مى شود (غیبتش ‍ چنان طولانى گردد که ) شخص نادان گوید: ((ماللّه فى آل محمد من حاجة ! خدا را با آل محمد صلى الله علیه و آله و سلم کارى نیست .)) (یعنى در اثر طولانى شدن زمان غیبت حضرت مهدى (عج ) عده اى ماءیوس مى گردند و مى گویند: اگر خداوند برنامه اى توسط حضرت داشت انجام مى داد.)


خلیفه دوم از مهدى مى پرسد


بِسْمِ اللّهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیمْ
امام باقر علیه السّلام فرمود: روزى عمر بن خطاب از حضرت امیر علیه السّلام راجع به مهدى (عج ) سؤ ال نمود و گفت : اى پسر ابى طالب بگو که نام مهدى چیست ؟
حضرت فرمود: اسم او را نمى گویم همانا حبیب من و خلیل من با من عهد نموده است که خبر ندهم اسم او را (به نااهلان ) تا اینکه خداوند او را مبعوث گرداند و این از آن امورى است که خداوند به رسول خود در علم خویش ودیعه گذارده است .(387)
مرحوم طبرسى ضمن بیان این روایت با اندک تفاوتى ادامه مى دهد: عمر گفت : پس از اوصاف او بگو، حضرت فرمود: جوانى است با قامت اندازه ، زیبا صورت ، با موئى نیکو (و بلند) که بر روى دو شانه اش مى ریزد، نور صورت او سیاهى موى محاسن و سر او را مى پوشاند، پدرم فداى فرزند بهترین کنیزان (388) (زیرا نرجس خاتون مادر گرامى حضرت مهدى (عج ) کنیز بوده است ).





موضوع مطلب :

         نظر بدهید
یکشنبه 91 مهر 23 :: 10:13 صبح
مهسا